<--! code By --> <--! code By --> شهر ساساني سيروان
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1766635
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

شهر ساساني سيروان با سابقه درخشان تمدن و تاريخ، يكي از غني ترين شهرهاي باستاني غرب كشور است. خرابه هاي سيروان كامل ترين بازمانده يك شهر ساساني به شمار مي آيند؛ ديوار منازل عموما عظيم و از سنگ و گچ نيم كوب ساخته شده است.
شهر تاريخي سيروان (شيروان) در حوزه شمالي استان ايلام و شمال شرقي شهر ايلام، واقع در شهرستان شيروان چرداول به صورت نيمه مدفون با بقاياي آثار معماري ارزشمند قرار دارد. اين شهر در دوران شكوه و عظمت خود مركز ايالت ماسبذان و از شهرهاي مهم و آباد ايران در دوره ساساني بوده و وجود پلهاي و راه ها و محوطه ها و قلاع و سكونت گاه هاي باستاني در اين محوطه گوياي اهميت اين شهر است. مهمترين آثار اين مجموعه سنگي مشرف بر شيروان، "قلعه مله گه ون" است.
بر اساس گزارش ها و آثار مكتوب از جغرافياي نويسان اسلامي و خاورشناسان؛ سيروان شهري مهم و معتبر بوده كه در عصر ساسانيان رونق فراوان داشته و موقعيت خود را تقريبا تا قرن چهارم هجري قمري حفظ نموده است. بعد از حكومت آل بويه، به دليل انتقال مراكز حومتي از غرب ايران به نواحي شرقي، اطلاعاتي در مورد سيروان و ديگر نواحي حاشيه غربي زاگرس در آثار مورخان ديده نمي شود.

منابع:
كتاب پايتخت باستاني گمشده
ilamtoday (dot) com
ilambastan (dot) blogfa (dot) com


دسته ها : ایلام
سه شنبه 26 7 1390 11:5 صبح
X