<--! code By --> <--! code By --> كوهدشت و ديدني هاي آن
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1765899
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

مطالعات باستان شناختي در كانون‌هاي "سُرخدَم لري هميان" و "سر طراحان" نشان مي‌دهند؛ كوهدشت از مراكز مدني قديمي است. كشف معبد آشوري بيانگر آن است كه مردماني قبل از هزاره اول پيش از ميلاد در اين نواحي مي‌زيستند و آيين‌هاي ديني خود را به جاي مي‌آوردند. حمدالله مستوفي در تاريخ گزيده، از كوهدشت و طراحان نام برده كه قرن‌ها قبل از ورود عرب‌ها از بين رفته بودند.
آثار ديدني فراواني در اين شهرستان نيز وجود دارد كه از مهمترين آنها مي توان به موارد زير اشاره نمود:
چشمه گوگردي گراب و گرخوشاب، چشمه سياب، چشمه تنگ قلعه، چشمه پايين گردنه آستانه، دره و غار ويزنهار، دره سرطرهان، غار بتخانه، غار ميرملاس، غار عالي‌آباد، غار برد سفيد، دژ زلال انگيز، قلعه كوه‌زاد، قلعه كورگان، قلعه گم‌ور، قلعه سيله، قلعه منيژه، قلعه چق، قلعه چنگري، قلعه دوشه، پل كرودختر، پل ساساني، پل گاوميشان، تپه‌هاي دالاب، تپه‌هاي چغاسبز و كفتارلو، تپه چغابل، تپه دركه، گنبد عالي گيژو، تپه پاره، مقبره سهل‌الدين و چنار قديمي، گنبد شاه محمد، گنبد ابوالوفا و مقبره داوود رش.


دسته ها : لرستان
پنج شنبه 28 7 1390 11:17 صبح
X