<--! code By --> <--! code By --> قصر شيرين
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1773278
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

معرفي محوطه هاي باستان شناختي استان كرمانشاه

قصر شيرين

كاخ خسرو:

در حاشيه شمالي شهر كنوني قصر شيرين و در نزديكي آتشكده چهار قابي، ويرانه هاي قصر خسرو پرويز ديده مي شود. اين بنا در جهت شرقي – غربي و به ابعاد 285×98 متر بر روي مصطبه اي به ارتفاع هشت متر ساخته شده است. راه ورد به داخل بنا از طريق پلكان صورت مي گرفت. در قسمت شرقي بنا، تالار ستون دارد مستطيل شكلي ديده مي شود و سقف آن به وسيله طاق هاي آجري پوشش داده شده است. در پشت اين تالار، اتاق گنبددار بزرگي قرار دارد و راه ورود به آن از طريق درگاهي كه در قسمت غربي تالار ايجاد شده است، صورت مي گيرد. در شمال و جنوب اتاق گنبدار، اتاق هاي مستطيل شكلي وجود دارد كه از طريق اتاق گنبدار قابل دسترسي بوده اند. همچنين در پشت اتاق گنبددار، حياط مربع شكلي به ابعاد 27×27 متر با رواق ستون دار قرار دارد.

اطراف اين حياط را اتاق هاي متعددي فرا گرفته است. در قسمت غربي حياط نيز ايواني ساخته شده است كه از طريق درگاهي به حياط ديگر كاخ منتهي مي شود. در اطراف اين حياط ها نيز مجموعه اتاق ها و اصطبل ها قرار دارند. در قسمت شمالي تراس، چند خانه به صورت يك مجموعه ديده مي شود. ظاهراً خانه هايي كه در قسمت مركزي قرار دارند، حرم پادشاه و خانه هاي اطراف مكاني براي پذيرايي از ميهمانان بوده است.

در مورد اين كاخ، مورخين و جغرافي نويسان ايراني و عرب مطالب فراواني نوشته اند. آنها بر اين اعتقادند كه اين كاخ توسط خسو پرويز در ميان باغ وسيعي ساخته شد و حيوانات وحشي با آزادي تمام در اين مكان مي زيستند و آب فراواني از رودخانه الوند در اين باغ جريان داشت. ياقوت حموي اين كاخ را جزء عجايب جهان به شمار مي آورد كه در سال 628 م توسط «هراكليوس» ويران شد.

قصر شيرين


چهارشنبه 4 8 1390 11:47 صبح
X