<--! code By --> <--! code By --> سنگ نگاره اردشير دوم
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1773275
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

در سمت راست ايوان كوچك، سنگ نگاره اي وجود دارد كه صحنه تاج ستاني اردشير دوم (383-379م) نهمين شاه ساساني را نشان مي دهد. در اين مجلس، شاه ساساني به حالت ايستاده با صورتي سه رخ و بدني تمام رخ در مركز نقش شده، دست چپ را بر روي قبضه شمشير گذاشته و با دست راست در حال گرفتن حلقه روبان داري از اهورا مزدا است. شاه ساساني چشماني درشت و ابرواني برجسته دارد. ريش او مجعد و موهاي سرش به صورت انبوه بر روي شانه هاي ريخته است. او گوشواره، گردن بند و دست بند به بر دارد. گوشواره او به شكل حلقه مدوري است و گوي كوچكي به آن آويزان است. گردن بند او يك رديف مرواريد درشت دارد.

شاه تاجي بر سر دارد؛ قسمت پايين آن به صورت نوار ساده و قسمت بالاي آن به شكل كوريمبوس است و بخش انبوهي از موهاي سر او در اين قسمت قرار دارد و با دو رشته روبان بسته شده است. همچنين روباني از پشت تاج او آويزان است. لباس او پيراهن چين داري تا روي زانو است و قسمت پايين آن مدور مي باشد. شلوار بلند و چين دار او به وسيله نوار روبان به كف پا بسته شده است. كمربند او باريك و با مرواريد تزيين شده و در قسمت جلو پاپيوني به آن آويزان است. در قسمت پايين كمربند، حمايلي جواهر نشان بسته و شمشيري به آن آويخته است.

در سمت راست شاه، پيكر اهورا مزدا به حالت ايستاده با صورتي سه رخ و بدني تمام رخ نقش شده، دست چپ را به كمر زده و با دست راست حلقه روبان داري را به شاه اهداء مي كند. او صورتي كشيده و ريش بلندي دارد. موهاي سرش مجعد و به صورت انبوه بر روي شانه ها ريخته است. اهورا مزدا گوشواره اي بر گوش و گردن بندي بر گردن دارد. تاج اهورا مزدا از نوع تاج هاي كنگره دار است. پايه تاج با يك رديف مرواريد تزيين شده و در بالا تاج نيز بخشي از موهاي سر به صورت انبوه و بدون پوشش رها شده است. پيراهن چين دار تا روي زانو شلواري چين دار - شبيه به شلوار شاه - بر تن دارد. كمربند او نيز شبيه به كمربند اردشير دوم است.

طاق بستان

در سمت چپ نقش اردشير دوم، پيرك ايزد مهر كه بر روي گل نيلوفر بزرگي ايستاده، با صورت و بدني سه رخ نقش شده است. متأسفانه جزييات صورت او آسيب ديده و تنها مشخص است كه ريشي كوتاه و مجعد دارد. جزييات تاج او نيز از بين رفته و تنها روبان هايي كه از پشت تاج آويزان است، ديده مي شود. در بالاي سر وي، هاله اي از نور ديده مي شود. در دست هاي او دسته اي از شاخ هاي نباتي مخصوص مراسم مذهبي «برسم»، قرار دارد. لباس ايزد مهر شبيه لباس اهورا مزدا است.

در زير پاي اهورا مزدا و اردشير دوم، پيكر دشمن شكست خورده اي نقش شده كه متأسفانه بخش زيادي از آن از بين رفته است. جزييات صورت او نيز آسيب ديده، ريش او ساده و با خطوط مواج عمودي نشان داده شده است. موهاي سر او نيز ساده است. تاج او به شكل سربندي است كه با سه رديف مرواريد و پلاك مدوري در مركز، تزيين شده است. اين شخص گردن بندي شامل يك رديف مهره هاي مدور بر گردن دارد. لباس او پيراهن بلندي تا قوزك پا است. اين شخص چكمه هاي ساق كوتاه پوشيده و شمشيري به كمر بسته است. برخي از محققين اين پيكره را متعلق به يكي از شاهان شكست خورده «كوشان» مي دانند. ولي امروزه بسياري از محققين اين نقش را به «جوليانوس» امپراتور روم نسبت مي دهند كه در سال 362 م به دست اردشير دوم كشته شد.


چهارشنبه 4 8 1390 11:52 صبح
X