<--! code By --> <--! code By --> تپه چغا گاوانه
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1768559
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

تپه تاريخي چغاگاوانه با ارتفاع بيست و پنج متر‎ ‎در مركز شهر اسلام آباد قرار دارد. بخش زيادي از اين تپه به خاطر توسعه شهري از بين‎ ‎رفته و تنها در حدود ده هزار متر مربع آن باقي مانده است. در سال 1936 م، «اريك‎ ‎اشميت» طي بررسي غرب ايران موفق به تهيه عكس هوايي از اين محوطه تاريخي‎ ‎شد‎.
‎پس از آن در سال 1346 ش هيأتي از مركز باستان شناسي ايران اقدام به‎ ‎گمانه زني اين تپه نمود. در نتيجه اين گمانه زني آثاري از دوره مس و سنگ تا عصر آهن‎ ‎شناسايي شد‎.
‎در سال 1349 ش هيأتي به سرپرستي محمود كردواني اقدام به كاوش در‎ ‎اين محوطه نمود. با انجام اين كاوش ها، مجموعه بنايي از عصر آهن‎ ii (‎حدود 900 – 800‏‎ ‎ق. م) شناسايي شد‎.
‎اين بنا شامل مجموعه اي از اتاق ها است كه احتمالاً بخش‎ ‎شرقي آن محل سكونت حاكم و بخش غربي آن مركزي براي كارهاي اداري و صنعتي بوده است‎. ‎در داخل برخي از اتاق ها، كوره هاي سفالگري شناسايي شد. همچنين در داخل يكي از اتاق‎ ‎ها (اتاق شماره پنج) تعدادي لوح گلي با خط ميخي بابلي به دست آمد‎.
‎برخي از‎ ‎اين لوح ها خام و برخي ديگر حرارت ديده بودند. در پاي ديوار شمالي اين اتاق، سه‎ ‎اجاق در يك رديف قرار داشت. احتمالاً اين اجاق ها براي پختن لوح ها ساخته شده‎ ‎بودند. همچنين در اين اتاق مجسمه سفالين حيواني شبيه گرگ و مجسمه سفالين كوچك ديگري‎ ‎كه احتمالاً «الهه كريشا» را نشان مي دهدف به دست آمد. در اتاق هاي شماره شانزده و‎ ‎هفده نيز تعدادي مهر از جنس عقيق، استخوان و سنگ و يك مهر استوانه اي با سه رديف خط‎ ‎ميخي بابلي به دست آمد كه بر روي آن نقش زني با لباس چين دار بلند و كلاه مدور حك‎ ‎شده است. اين زن در برابر يكي از خدايان ايستاده و دست هاي خود را به حالت دعا بلند‎ ‎كرده است‎.
‎بر روي اين مهر كتيبه اي بدين مضمون نوشته شده است: «سامي تون‎ ‎دختر خدمتگزار خداي اداد‎».
‎با لايه نگاري كه در سال 78-1377 ش توسط كاميار‎ ‎عبدي صورت گرفت. آثاري از دوره هاي نوسنگي جديد و مس و سنگ قديم و عصر آهن تا دوره‎ ‎اشكاني شناسايي شد‎


چهارشنبه 4 8 1390 12:36 صبح
X