<--! code By --> <--! code By --> تپه هاي پيش از تاريخ دشت قزوين
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1768588
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

دشت قزوين از دير باز محل تردد و مهاجرت گروه هاي انساني بوده است .

تپه هاي پيش از تاريخ ( تپه زاغه ، تپه قبرستان و قره تپه ) واقع در جنوب اين دشت ، مُعّرف قديم ترين دوران استقرار در اين منطقه است .

تپه زاغه : اين تپه با وسعت حدود بيست هزار متر مربع در هشت كيلومتري شمال شرق دهستان " سگزآباد " از توابع شهرستان بويين زهرا قرار دارد . اين تپه تقريباً گرد ، و رأس آن كمتر از يك متر از سطح زمين هاي اطراف بالاتر است.

در بررسي هاي اوليه اين تپه ، بقاياي يكي از اولين اجتماعات كشاورزي به دست آمده كه معرف يكي از مكان هاي اوليه اسقرار در ايران است . تاريخ تقريبي استقرار در  زاغه به اواخر هزاره ششم ق . م  برمي گردد و بعد ازآن ، اين محل به كلي متروك  شد و اهالي آن به مكاني ديگر مهاجرت كردند. به نظر مي رسد تپه زاغه ، قديمي ترين بقاياي باستاني را در بر دارد  و پس از متروكه شدن آن ، استقرار در تپه " قبرستان " آغاز شده است . معماري بناهاي زاغه اكثراً با چينه و خشت بوده و براي پوشش سقف آنها از تيرهاي چوبي استفاده شده است . براي پخت و پز نيز از انواع اجاق در اتاق ها بهره مي جستند . سفال هاي تپه زاغه به رنگ قرمز يا نخودي با سطحي صيقل يافته است و اكثراً توسط سفالگران محلي در خارج از روستا پخته مي شد. برخي از سفال هاي اين تپه ي منقوش ، عمدتاً هندسي شكل است. ساير اشياي به دست آمده از اين تپه عبارت اند از : ريتون(1) هاي كره اي ، مخروطي  و استوانه اي ، مُهر ، پيكرك ( مجسمه ي كوچك ) حيوان و انسان، تيغه و آثار سنگي و استخواني .از سال 1349 حفاري هاي باستان شناسي توسط دانشگاه تهران در اين مكان انجام شده است .


چهارشنبه 4 8 1390 12:36 صبح
X