<--! code By --> <--! code By --> تارم
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1762347
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

تارم بين قزوين و ديلمان قرار دارد و به دو بخش عليا و سفلي تقسيم مي شود. تارم سفلي از شمال ، شمال شرق و شمال غرب به ديلمان ، ازغرب به زنجان ، از جنوب شرق و شرق به قزوين و از جنوب و جنوب غرب به  تاكستان محدود مي شود. اين بخش به دليل هم مرز بودن با استان سرسبز گيلان داراي آب و هواي بسيار فرح بخش است . مهم ترين ييلاقات اين منطقه عبارت اند از:ييلاق فردوس و ييلاق شامه دشت سيردان .

برخي از مناطق ديدني تارم سفلي عبارت اند از:

-        قلعه سميران ، فردوس ،  و كليساي آلتين كش

-   دره هاي عميق و زيباي كلج سنگان سنگاور، قوچي و ... و نيز ارتفاعات شاما دشت داراي چشمه هاي متعدد و آب بسيار گوارا.

-   رودخانه هاي قزل اوزن و شاهرود در مرز شمال منطقه . همچنين سد سفيد رود كه براي برگزاري ورزش هاي قايقراني ، تند آبي و ماهيگيري بسيار مناسب است .

-        امامزاده يحيي واقع در كمررود.

-   آب انبارها از ديگر بناهاي جالب در اين منطقه است كه در گذشته توسط ساكنان منطقه جهت تأمين آب شرب انسان و دام به خصوص براي فصول خشكسالي ساخته شده اند .

-   صخره هاي عظيم در بند كلج از جمله مكان هاي حيرت انگيز و جالب اين منطقه است كه با بررسي و شناسايي جامع تر مي تواند يكي از مكان هاي مناسب ورزش صخره نوردي استان باشد.


دسته ها : ییلاق
چهارشنبه 4 8 1390 12:41 صبح
X