<--! code By --> <--! code By --> معرفي مهرگر محوطه باستاني 10000 ساله بلوچستان
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1768590
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

هئيت باستانشناسي فرانسوي گومت براي تحقيقات در دره ايندوس  كه پس از كشفيات تاريخي دره سند  توجه باستانشناسان را به خود مشغول كرده بود   اين هئيت توسط جان  ماري كاسل  كتابدار موزه  گوميت تاسيس شد  ..اين ميسيون در اصل شاخه اي از  نمايندگي هئيات باستانشناسي فرانسوي در افغانستان  بود كه كاسل در بين سالهاي 1951تا1975 عضو اين هئيت بود اين ميسيون  توسط ژان فرانسيس ژاريش مدير موزه گومت و دستيار مديرموزه  خانم كاترين  ژاريش  رهبري ميشد  . عمليات صحرايي اين پروژه توسط  وزارت امور  خارجه فرانسه حمايت مالي ميشد

پس ازسال 1962اين گروه فعاليتهايش را در استان بلوچستان پاكستان دنبال نمود. در حفاريهاي نينداواري در1962-1965در يك دره كوهستاني در  جنوب بلوچستان اثار سطحي از يك سكونتكاه  كه بيشتر از 25 هكتار وسعت داشت و متعلق به فرهنگ دوره كولي بود و قدمت ان  به هزاره سوم قبل از ميلاد مي رسيد برخوردند.

در سال 1968 گروه باستانشناسي  فعاليتهايش را در شمال بلوچستان درمحوطه كچي و دره آبريز رودخانه بولان متمركز نمود . قلل كوههاي بولان  در منطقه اي واقع شده اند كه محل تلاقي   جنوب افغانستان  شرق ايران وتپه هاي بلوچستان ودره رود سند است.

اين منطقه  كوهستاني بسا ن محلي بود در كرانه  غربي  دره رود سند . جاييكه در  2500قبل از ميلاد شاهد رشد يك تمدن شهرنشيني  بزرگ بود بطوريكه  در بعضي از اشكال آن از هر دو تمدن  بين النهرين و امپراتوري مصر باستان عظيم تر بود.براي اولين زمان در شبه قاره  توالي استقرار  براي 7000تا 500 قبل از ميلاد  در پي كاوشهاي  پيراك در1968 تا1974 مهرگر 1975تا1985و نوشارو1985تا1996  اثبات شده بود

 

مهرگر

بايستي بياد اورد كه  قبل از اين بررسي  قدمت اولين دهكده كشاورزي در اين منطقه  به بيش از 4000سال قبل از ميلاد نميرسيد.

اين كشف فوق العاده اعتبار فرضيه اي را كه معتقد بود تمدن دره سند حاصل مهاجرت كلونيهاي  ساكن فلات ايران و آسياي ميانه  بود را باطل كرد . امروزه  كاوشهاي مهرگر  بطور كامل  انقلابي را در عرصه باستانشناسي  منطقه بلوچستان  و مخصوصاً  فرضيات گذشته   پيرامون سكونتگاههاي شهري عظيم دره سند  بوجود آورده است.

منطقه باستاني  مهرگر چيزي در حدود  300هكتار را در بر ميگيرد كه شامل  اثار متوالي  از دوره سنگ و سفال (پايان هزاره هشتم قبل از ميلاد و ابتداي هزاره هفتم قبل از ميلاد) تا حدود 2600 قبل از ميلاد مربوط  به قبل از ابتداي  تمدن دره سند. مدارك از وجود 9نه طبقه  باستانشناسي و 9 شيوه  خاكسپاري و نمونه گور مكشوف است كه  از دوره سنگ و سفال  (دوره اول) حكايت دارد.. خانه ها از  خشت خام ساخته ميشدند  و در بعضي از انها   در قسمت خارجي با نقاشي همراه بود. كه  با طراحي هاي مشابه هم ساخته ميشدند

 

اقتصاد كشاورزي به زراعت جو متكي بود اما بيشتر  رژيم غذايي مردم به شكار وابسته بود. اما بهر حال  اولين نشانه ها از اهلي  كردن بز در همين دوره ثبت شده است. در اين دورانها حيوانات اهلي  نگهداري شده بوسيله شكار تامين ميشدند. اين حيوانات فقط شامل گاو كوهاندار اهلي نميشدند. و بيشتر انها از طبيعت بدست مي امدند.محقيقين پالي نولوژي  در تحقيقات خود ابراز داشته اند كه  گياهان اندوره به مانند گياهان و نباتات امروزي پرثمر نبوده اند. حفاري  نزديك به  360 گور توانايي مطالعه  جزييات مراسم تدفين را به ما ميدهد.كه  مطالعه   سلامت  انسان و  شاخص هاي اجتماعي را به ما ميدهد.

آيينهاي تدفين موضوعات جالبي  را در بر ميگيرد اما  مخصوصاًهمچنين وفور زينت الات با كيفيتي كه نشاندهنده  هنر مندان چيره دستي وقدرت مرداني كه توانايي بكار بردن  موادي كه از  نقاط دور دست  حاصل ميشدو.بطور قابل ملاحظه اي صدفهاي دريايي و سنگ لاجورد  فيروزه و  سنگهاي اهكي كه از درون گورها يافت شده است

بعضاً در زير پاي مرده  سبدي را قرار ميدادند.

در لايه هاي  پاياني  دوره اول مهرگر تكه مسي كه كاربرد تزييني داشته است يافت شده كه يكي از انها همراه با  اثاري از ريسمان كتاني  است  اين ريسمان كتاني قديمي ترين نمونه از كاربرد  رشته هاي نخي كتاني در سراسر عالم است كه بدست امده است.

در  اخر دوره IIAدر حدود 6000قبل از ميلاد اولين نمونه سفالگري  كه از خاك رس نپخته درست شده است ظاهر ميشود.پيشرفت در فعاليتهاي كشاورزي بطور واضحي   با مجموعه از ساختانها كه  داراي  انبار و قسمتهاي جدا شدهاي كه در بيشتر انها بعنوان انبار غلات و محصولات كشاورز ي استفاده ميشدند ميتوان پي برد.

در لايهIIBكيفيت سفالهاي ساخته شده  بسيار بهتر شده بود .ولي كمي بعد از 5000قبل از ميلاد نقوش هندسي كه بر روي سفالها  نقش ميشد بشك فزايندهاي رو به افزايش نهاده بود.

دوره مفرغ كهن ((PeriodIII بين 5000سال قبل از ميلاد و نيمه اول هزاره چهارم قبل از ميلاد بطور منحصر بفرد و برجسته اي هنرو مخصوصاًسفالكري شاهد پيشرفت بودند.سفالگري ايندوره از خاك با كيفيت عالي كه بوسيله چرخ سفالگري ساخته ميشد وبشكل افراطي با نقوش پرندگان و حيوانات وحشي نقاشي تزيين ميگرديد.

همينطور  بشكل قاب ملاحظه اي ساخت و توليد مهره هاي Steatitپخته شده وسپس بوسيله لعاب اكسيد مس سبز copper-oxide لعاب داده ميشد .

در مراحل فلزگري اثاري يافت شده كه در  اين مكان سنگ لاجورد و فيروزه را فراوري مينمودند.

 

 

 

در هزاره چهارم قبل از ميلاد و در نيمه اول هزاره سوم قبل از ميلاد  سفالگران مهر گر و ساير نقاط بلوچستان از نظركيفيت بالاي  محصولات و  فنون سفالگري تا انجايي پيشرفت كردند كه  توليدات انها به هر كجااز قبيل شرق ايران جنوب افغانستان وت دوردسته  تا تاجيكستان امروزي و بطور برجسته اي در  محوطه باستاني سازان صادر ميشد  ويا از نمونه هاي ساخته شده انها كپي برداري  ميكرد.اين دوران بشكل متمايزي با ساخت پيكره هاي انسان كه با كيفيت عالي و زيبايي  ساخته ميشدند

واشاره به منابع  اسطوره اي   مدفون شدهاي دارند كه تا كنون بر ما ناشناخته مانده است.


چهارشنبه 4 8 1390 4:5 بعد از ظهر
X