<--! code By --> <--! code By --> نوشارو
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1768628
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

نوشارو      Nausharo

 

كاوشهاي نوشارو در بلوچستان و  به فاصله 6كيلو متري  مهرگر پيدا شده است اين محوطه همزمان با مهر  گر در 3000و2500 قبل از ميلاد وآثار ديگر متعلق به  مرحله ديگري در2500تا1900 قبل از ميلاد را شامل ميشود كه متعلق به دوره  تمدن شهرنشيني  دره سند ميباشد.كه آثار متعلق به تمدن هارپا بر روي ان را پوشانده است . دوره تمدني كه از سايت باستاني هاراپا گرفته شده است. اين كاوشها  در نوشارو  نشانداد كه تمدن  دره سند  با فرهنگهاي نو سنگي و دوران مفرغ  بلوچستان در ارتباط و به نوعي ادامه فرهنگ  بلوچستان بوده است. كاوشهاي  لايه هارپان نماياني از  سكونتگاهي كه محل تلاقي   معيارها و مقياسهاي تمدن شهري  دره سند وناحيه مستطيل شكل و ماهيت واقعي  استخر بزرگ هارپا و ماهيت اب شناسي فرهنگ هارپا را بر  روي ما گشود مطالعات سفال دوره هارپا در نوشارو نشاندهنده سير تكامل  روشن و نماياني در دورانهاي متمادي   بود بدينسان اين كشفيات ناقض  فرضيه اي بود كه سفالگري هارپا براي سده هاي  متمادي دستخوش سكون و ايستاي بود.

در اغاز دوره حدود2100 قبل از ميلاد كه همزمان است با  دورهIV نوشارو سفالسازي و  ساير اشياء اغاز به ظاهر شدن كردند در محدوده ابگير  كوهستان بولان كه با اشياء بدست امده از افغانستان و تركمنستان و  اوزبكستان و  شرق ايران قابل مقايسه هستند . بعضي از اين اشياء  بشكل قابل ملاحظه اي در   محوطه هاي باستاني  دره سند در موهنجودارو وچانو دارو يافت شده اند.اين گمان به زهن مي رسد كه اين اثاركه به انها اشاره شد بوسيله مهاجماني از  غرب و شمال غرب به انجا راه پيدا كرده اند. در نتيجه حفاريهاي نوشارو و كشف گورستان (گورستان دوره VIIIمهرگر)و ساير محوطه هاي در نزديكي  نوشارو و مهرگر  اكنون واضح است كه  عناصر بيگانه پديد اورندگان هارپا كه در اين شهرها سكني گزيده بودند و پديد اورندگان تمدن دره سند ظاهراً با صلح جويي و از  مهرگر و ساير محوطه هاي بلوچستان به اين اقليم وارد شده اند. و تمام اين اثار نشانگر اين مطلب است كه فعاليت بزرگ تجاري در اين منطقه  در حال رشد بوده است . كه متصل كنندگان تمدن  دره سند و بين النهرين   بودهاند  اناني كه به شاهراهاي  تجاري   سرتاسر جنوب ايران مسلط بودند


چهارشنبه 4 8 1390 4:18 بعد از ظهر
X