<--! code By --> <--! code By --> چشمة اسكندريه و آبشار نياسر
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1762352
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

در مورد چشمة نياسر تاريخ دقيقي در دست نيست ولي مطالبي از آن در كتاب تاريخ كاشان ذكر شده و تاريخ بوجود آمدن چشمه را به دوران اسكندر بن  فيلقوس نسبت داده است . شرح مطالب در اين كتاب بدين صورت مي باشد :

« اما چشمة مزبورة نياسر را چشمة اسكندريه مي نامند . گويند اسكندر بن فيلقوس به علم كشف الاسرار كه از دانيال پيغمبر به او رسيده بود چون عبورش به آن قريه رسيد دانست كه در دل سنگ آبي بزرگ مستور و پنهان است . حجاران را طلبيد و در يك شبانه روز اين چشمه را احداث و احيا نمود ».

با توجه به مطالبي كه در تاريخ كاشان ذكر شده و با استناد به كتاب تاريخ ايران باستان تاليف حسن پيرنيا مشخص مي شود منظور از اسكندر بن فيلقوس همان اسكندر اول مي باشد البته اين احتمال نيز وجود دارد كه تاريخ وجود چشمه و آبشار به قبل از دوران اسكندر اول بر مي گردد و او فقط آن را گشاده و فراخ گردانيده است . فلذا چشمه جزو آثار متعلق به دورة تاريخي است .

مجموعة آبشار نيز در حال طي مراحل اداري جهت ثبت در آثار ملي مي باشد .

مقسم تالار:

بنا بر تحقيقات و گفته هاي مطلعين شهر نياسر ، ساخت اين مقسم توسط خواجه افضل الدين محمد بن حسن بن حسين مرقي كاشاني معروف به بابا افضل صورت پذيرفته كه بر اين اساس تاريخ احداث اين مقسم به اوايل قرن هفتم قمري مصادف با اواخر قرن ششم هجري شمسي صورت پذيرفته است.

 


پنج شنبه 5 8 1390 2:10 بعد از ظهر
X