<--! code By --> <--! code By --> آرامگاه نادر شاه
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1765152
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

نادر شاه در هنگام حيات خود دستور ساخت آرامگاهي كوچك در بالا خيابان مشهد داد. اين آرامگاه كوچك در سال ۱۱۴۵ هجري قمري در مجاور چهارباغ شاهي و روبروي حرم امام ضا از خشت و گل ساخته شد. قوام‌السلطنه در اواخر عهد قاجار (۱۲۹۶ خورشيدي) در محل يكي از مقابر ويران شده نادري، آرامگاه جديدي براي وي ساخت و استخوانهاي او را از تهران به مقبره مزبور حمل كردند. بناي جديد كه در محل فعلي آرامگاه وي قرار داشت مدتي بر پا بود تا اين كه انجمن آثار ملي ايران در سال ۱۳۳۵ خورشيدي درصدد بر آمد آرامگاهي مناسبِ شأن نادرشاه براي وي در همان محل مقبره ساخته قوام‌السلطنه ساخته شود. اين كار از سال ۱۳۳۶ شروع و در سال ۱۳۴۲ به پايان رسيد. ساختمان جديد آرامگاه نادر شاه افشار در تاريخ ۱۲ فرودين ماه سال ۱۳۴۲ با حضور محمد رضا پهلوي به همت انجمن آثار ملي ايران در باغ نادري بازگشايي شد.
اين موزه هم اكنون تحت مديريت سازمان ميراث فرهنگي اداره مي‌شود. در اواخر سال ۱۳۸۶ باغ موزه نادري كه بر اساس طرح نوين بهسازي مورد بازنگري و تعميرات در فضاهاي داخلي قرار گرفته بود پس از ۶ ماه تعطيلي دوباره بازگشايي شد.
مجموعه باغ موزه نادري
آرامگاه كنوني نادرشاه واقع در ضلع شمال غربي چهارراه شهدا (نادري سابق) كه پس از آرامگاه امام رضا، مهم‌ترين مكان گردشگري و تاريخي داخل شهر مشهد تلقي مي‌شود. اين بنا در باغي به مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع ساخته شده‌است. آرامگاه شامل سكويي دوازده پله‌اي، محل گور، پوششي خيمه مانند بر روي قبر، سكويي مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن ديگر در پي او، يك غرفه فروش كتاب و دو تالار براي موزه‌است.
مجسمه نادر شاه سوار بر اسب به همراه تني چند از سربازانش بر فراز يك حجم سنگي مرتفع توسط مجسمه ساز فقيد ابوالحسن صديقي ساخته‌ شده است. مصالح مقبره غالباً از سنگهاي خشن و سخت گرانيت كوهسنگي مشهد است. بعضي از قطعات سنگ بسيار بزرگ انتخاب شده تا تداعي كننده مقبره دوم ساخته خود نادرشاه باشد. پوشش آرامگاه كاملاً به مانند چادر عشايري است، كه نادر در آن زاده و هم كشته شده‌است. پوشش ديوارهاي داخلي آرامگاه نيز از سنگهاي مرمر اُخرايي رنگ مراغه انتخاب شده تا قتل نادرشاه در داخل چادر را بهتر تداعي كند.
موزه نادري در قسمت اصلي بناي يادبود آرامگاه افشار در ۲ تالار به معرفي آثار تاريخي اين دوره قرار دارد:


دسته ها : ارامگاه
جمعه 15 7 1390 10:6 صبح
X