<--! code By --> <--! code By --> استان شناسي ايران - عيلام
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1761721
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

عيلام

هنگامي كه نخستين گروه­هاي اقوام مهاجر ايراني دسته دسته پاي در خاك ايران مي‌گذاشتند، امپراتوري عيلام در دشت خوزستان كه حوالي 2500 پيش از ميلاد پايه‌گذاري شده بود، به دوره­ي طلايي خود دست يافته بود.

تاريخ عيلام به سه دوره­ي عيلام قديم، ميانه و جديد تقسيم مي‌شود. در سال­هاي پاياني قرن نهم پيش از ميلاد (814 پيش از ميلاد) تاريخ عيلام وارد دوره­ي جديد مي‌شود و شاهان چندي زمام قدرت را به دست مي‌گيرند ولي در كمتر از دو سده، آرام آرام راه زوال مي‌پيمايد و سرانجام امپراتوري قدرتمند عيلام به دست «آشور بانيپال» شاه خونخوار آشور (631 ـ 668 پيش از ميلاد) منقرض مي‌گردد.

عيلاميان سهم بزرگي درشكل‌گيري فرهنگ و تمدن ايراني دارند. آنان پايه‌گذاران حكومت مستقل و فراگير و بانيان ورود ايران به «عصر تاريخي» بودند.
آثار مهم و عمده‌اي كه از آنان در ايران باقيمانده عبارتند از : محوطه­ي باستاني شوش، آثار هفت تپه، شهر باستاني چغازنبيل و نقوش برجسته­ي عيلامي و ...

محوطه باستاني شوش

اين محوطه­ي باستاني به وسعت تقريبي 50 هكتار در مجاورت شهر جديد شوش دانيال در استان خوزستان واقع شده و آثار نزديك به پنج هزار سال (از هزاره­ي چهارم پيش از ميلاد تا قرن ششم هجري) زندگي و سكونت مداوم را در خود حفظ كرده است. كمتر تپه يا محوطه­ي باستاني در دنيا وجود دارد كه شاهد چنين استقرار طولاني بوده باشد.
اين محوطه بنابه تقسيم و نامگذاري كاوشگران آن مشتمل است بر : تپه بزرگ آكروپل (ارك)، تپه آپادانا، شهر شاهي، شهر صنعتگران، شهر پانزدهم عيلامي و شهر اسلامي، كاخ هخامنشي شائور كه در حال حاضر بيرون از محوطه و در جبهه­ي شمالي رودخانه­ي شائور كه از وسط شهر جديد مي‌گذرد، واقع شده است.(51)

كاوش­هاي باستان­شناسي شوش بلندمدت‌ترين برنامه­ي صحرايي باستان­شناسي در ايران محسوب مي‌شود كه از سال 1849 تا 1978 ميلادي جز وقفه‌هاي چند ساله به طور مستمر دنبال گرديده است.

آثار پيش از عيلامي و عيلامي بيشتر در «تپه آكروپل» كشف شده است. در بلندترين نقطه­ي اين تپه در اوايل قرن حاضر ميلادي كاوشگران فرانسوي با استفاده از آجرها و مصالح قديمي يك قلعه­ي مستحكم براي سكونت و استقرار هيات ساخته‌اند كه گرچه نقشه­ي آن تقليدي از دژهاي قرن هجدهم ميلادي فرانسه است اما امروزه خود يك اثر تاريخي ارزشمند بشمار مي‌رود.

آثار هخامنشي شوش كه قديم‌تر از «تخت جمشيد» است در «تپه آپادانا» و شهر شاهي متمركز است. «داريوش اول هخامنشي» در يك كتيبه­ي گلي كه در كاوش­هاي تپه­ي آپادانا كشف شده مي‌گويد : «اين كاخ را من ساختم» و آن­گاه جزييات ساختمان آپادانا را در آن شرح مي‌دهد.(52)

دركاوش­هاي آپادانا ديوار دفاعي ـ قصر شاهي و تالار بار عام كشف گرديد. ضمنا يك مجسمه­ي سنگي (بدون سر) داريوش اول با خط هيروگليف مصري و ميخي عيلامي كه كار حجاران و پيكرسازان مصري است، به دست آمد. شهر صنعتگران مربوط به ادوار بعد از هخامنشي است. اين نامگذاري شايد به آن دليل بوده كه در اين بخش از شوش، تعدادي كارگاه و كوره سفالگري و ذوب فلز يافت شده است.

هفت تپه

محوطه­ي باستاني هفت تپه در 9 كيلومتري جنوب شرقي شوش و در مجاورت مزارع نيشكر طرح هفت تپه واقع شده است. كاوش­هاي اين محوطه­ي باستاني از سال 1344 تا 1357 خورشيدي به مدت چهارده فصل توسط هيات باستان­شناسان ايراني، به سرپرستي «دكتر عزت‌الله نگهبان» انجام شد و آثار معماري وسيع و گسترده‌اي، شامل آرامگاه‌ها و زيگورات خشتي و يك گور جمعي (مشتمل بر 21 جسد) و نيز آثار مكتوب شامل لوحه‌هاي گلي و يك سنگ نبشته به خط بابلي كه روشنگر بخشي تاريك ازتاريخ عيلام (در فاصله­ي سال­هاي 1500 تا 1300 پيش از ميلاد) است كشف گرديد.(53)

چغازنبيل

چغازنبيل نام امروزي شهري است باستاني به نام «دوراونتاش» كه در فاصله­ي 30 كيلومتري جنوب شرقي شوش وبه فاصله­ي كمي از رودخانه­ي دز واقع شده است.

كاوش­هاي باستان­شناسي اين شهر و معبد باستاني را در فاصله­ي سال­هاي 1951 تا 1962 ميلادي باستان­شناسان فرانسوي به سرپرستي «رومن گيرشمن» انجام دادند و بقاياي يك شهر با سه حصار (ديوار محيطي) و يك معبد پلكاني شكل روباز «زيگورات»، و مقابر زيرزميني شاهان عيلامي و تاسيسات تصفيه و تقسيم آب رودخانه­ي دز و يا آب باران براي مصرف شهر كشف گرديد.

اين معبد و شهر عيلامي را در دوره­ي طلايي عيلام «اونتاش گال» در حوالي قرن سيزدهم پيش از ميلاد براي خداي عيلامي «اينشوشيناك» بنا كرده است.

ساختمان اصلي «زيگورات» كه ازخشت خام و رويه­ي آجري بنا شده در اصل پنج طبقه بوده كه در طول زمان خراب شده و در كاوش­ها فقط سه طبقه باقي مانده­ي آن از زير خاك بيرون آمده و سپس مرمت و بازسازي گرديده است.

نقوش برجسته عيلامي

در قلمرو عيلام باستان و در گوشه كنار ايران نقوش برجسته‌اي از حجاران عيلامي باقيمانده كه مهم­ترين آن­ها عبارتند از : نقش برجسته­ي «كورانگون»، نقوش برجسته­ي «كول فره»، نقوش برجسته­ي «اشكفت سلمان»، نقش برجسته­ي «قلعه تول»، نقش برجسته­ي «نقش رستم»


شنبه 14 8 1390 3:42 بعد از ظهر
X