<--! code By --> <--! code By --> باستان شناسي ايران - ساساني
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1762342
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

ساسانيان

پيروزي خاندان «ارشك» و به تاج و تخت رسيدن دودمان پارتي بمنزله­ي پيروزي ايرانيان شمالي بر ايرانيان جنوبي و به عبارت ديگر چادرنشينان و صحراگردان بر شهرنشينان بود.(83) !!!

حاكميت اشكانيان پنج سده دوام يافت، تا آن­كه در زمان حكومت «اردوان پنجم» (213 تا 227ميلادي) يكي از نجيب‌زادگان پارس به نام «اردشير اول» پسر پاپك، روحاني بزرگ آتشكده­ي «استخر» كه پدر و نياكانش پيشوايان روحانيت پارس بودند، درفش مخالفت عليه­ي دولت پارت را بلند كرد و سلسله‌اي را بنيان گذارد كه به نام جد بزرگ او «ساسان» به سلسله­ي ساساني شهرت يافت. از آن پس سلطنت به دست سلسله‌اي از شاهان محلي پارس افتاد كه خود را وارث هخامنشيان معرفي مي‌كردند و در صدد زنده كردن و تجديد حيات فرهنگي ايراني در برابر فرهنگ يوناني‌مآب پارت‌ها بودند.

اردشير در آغاز برادر و تمام رقباي محلي خود را از ميان برداشت و پس از ايجاد وحدت در ايالت پارس،‌ اصفهان و كرمان را نيز ضميمه­ي قلمرو خود كرد. موفقيت­هاي اردشير پاپكان، اردوان پنجم را نگران ساخت و با سپاهي از متحدان پارت بر وي تاخت. در سه جنگ متوالي سپاه پارت از اردشير شكست خورد و با خودكشي اردوان پنجم در شوش سلسله­ي اشكانيان به كلي منقرض گرديد. پنج قرن و نيم پس از سقوط هخامنشيان قدرت، دوباره بدست قوم پارس افتاد و اردشير فرمانرواي كشوري شد كه از فرات تا مرو و از انطاكيه تا سيستان را در بر مي‌گرفت.

شاپور اول، پس از اردشير زمام امور را بدست گرفت و در آغاز كار به شرق توجه كرد و به مملكت «كوشان» لشكر كشيد و اين سلسله را كه «كانيشكا» آن را تاسيس كرده بود از ميان برداشت. آن­گاه رو بسوي غرب آورد و به روميان تاخت و سرانجام امپراتور روم «والريانوس» را با هفتاد هزار لژيون رومي اسير كرد و به ايران آورد و از نيروي آنان در كارهاي عمراني، ساخت عمارات، پل­ها، سدها و راه­ها استفاده­ي بهينه كرد.(84)

چند نقش برجسته در نقش رستم و بيشابور فارس از شاپور به يادگار مانده كه پيروزي او را بر امپراتور روم در حالي كه شاپور سوار بر اسب و والرين در جلو اسب به حالت تضرع زانو بر زمين زده، نشان مي‌دهند.

جانشينان شاپور حدود 20 پادشاه‌اند و در ميان آن­ها دو زن به نام­هاي «آذرميدخت» و «پوراندخت» نيز وجود دارند. تا شروع سلطنت خسرو دوم (خسرو پرويز 590 ـ 627 ميلادي) پادشاهي ساساني رو به اقتدار داشت اما پس از اين پادشاه ناآرام و لذت‌جو به دليل جنگ­هاي مكرر و بيهوده با غيرايرانيان (انيران) خصوصا روم شرقي (بيزانس) و نيز اتخاذ روش­هاي نادرست مملكت‌داري، سلسله­ي ساساني به ضعف و سستي گراييد. تا آن­كه با ظهور اسلام، مسلمانان كه به وجود اسلام قدرت يافته بودند به امپراتوري ايران و روم شرقي تاختند و در جنگ­هاي مكرر كه ميان سپاهيان يزدگرد سوم (632 ـ 651 ميلادي) آخرين شاه ساساني و اعراب مسلمان اتفاق افتاد، پايتخت ساسانيان «تيسفون»(مداين) به اشغال مسلمانان درآمد و راه براي فتح ايران بدست اعراب هموار شد.

هنر ايران ساساني از عناصر هنر بيگانه (هلني و يوناني) چنان­كه در عصر اشكانيان معمول بود، بري مي‌گردد و هنر بيشتر رنگ و بوي ايراني و محلي پيدا مي‌كند. گرچه از عناصر مثبت هنر ديگر ملل و اقوام نيز سود مي‌جويد. وجود انواع اشياء و ابزار فلزي، شيشه‌اي، سفالي،‌ بافته‌هاي پشمي، كتاني، ابريشمي، تنديس­ها و گچبري­ها و ديگر عناصر تزييني معماري همگي از رواج و رونق هنر در دوره­ي ساساني حكايت دارند.

نقش برجسته‌ها وكتيبه‌هاي برجاي مانده، اسناد مهم تاريخي اين دوره‌اند. وجود انبوه سكه‌هاي طلا و نقره در دوره­ي ساساني دلالت بر شكوفايي و رونق اقتصادي ايران در زمان ساسانيان دارد.

يادمان­ها و مجموعه بناهاي بسياري از اين دوره در داخل و خارج مرزهاي سياسي ايران امروز،‌ بر جاي مانده كه نشان از رواج و اوج معماري و شهرسازي عصر ساساني دارند.

بناها، محوطه‌ها و شهرهاي مهم دوره­ي ساساني عبارتند از :

1. ويرانه‌هاي شهر تيسفون و طاق كسري (ايوان مداين)

اردشير اول به دلايل سياسي پايتخت خود را از «فيروزآباد» به شهر اشكاني «تيسفون» در ميان­دورود و در ساحل چپ رودخانه­ي دجله منتقل كرد. پسر او شاپور اول كاخي بزرگ در اين شهر بنياد گذاشت. معماران ساساني در مركز كاخ طاقي عظيم به بلندي 37 متر و به پهناي 43 متر از آجر برپا داشتند كه به «طاق كسري» يا «ايوان مداين» مشهور گشت. خرابه‌هاي اين طاق عظيم هنوز موجود است و به شهادت عكس­هاي قديمي تا سال 1888 ميلادي هر دو جبهه­ي اين طاق سالم بوده و در آن سال به دليل بي‌توجهي حكام عثماني قسمت شمالي آن فرو ريخت و فقط خود طاق و يال جنوبي آن هنوز پابرجاست.

2. مجموعه­ي فيروزآباد فارس

فيروزآباد نخستين شهر و پايتخت ساسانيان پس از استخر است. مجموعه­ي فيروزآباد مشتمل است بر : شهر پلان مدور «اردشير خوره» يا شهر گور و ميل بلند آجري آن كه به ميل آتش مشهور است (مجموعه­ي كاخ اردشير اول كه از سنگ لاشه و ساروج ساخته شده و طاق و گنبد آن در زمره­ي قديم­ترين گنبدهاي ايراني است) «قلعه دختر» بر فراز كوهي در نزديكي تنگه­ي تنگاب واقع شده است. اين قلعه يكي از دژهاي مستحكم ايران بشمار مي‌رود و احتمالا در زمان سلطنت اردشير اول ساختمان آن آغاز شده و در زمان شاپور اول به اتمام رسيده است
(نقوش برجسته­ي ساساني مربوط به اردشير اول در تنگ تنگاب فيروزآباد)

3. باستاني بيشابور كازرون

اين شهر بزرگ كه پايتخت شاپور اول ساساني بشمار مي‌رفته در سال 266 ميلادي براساس نقشه­ي شهرهاي رومي ساخته شده است و احتمالا اسراي رومي در ساختن آن نقش داشته‌اند. كاوش­هاي اين شهر باستاني را در سال­هاي 1933 تا 1940 ميلادي باستان­شناس فرانسوي «رومن گيرشمن» و سپس در سال­هاي 1347 تا 1355 خورشيدي، هيات باستان­شناسان ايراني به سرپرستي «علي‌اكبر سرفراز» انجام دادند و بخش­هايي از شهر از جمله معبد «آناهيتا» و «كاخ والرين» و قسمتي از حصار و برج­هاي خارجي شهر و كاخ موزائيك شاپور اول از زير خاك بيرون آمد.

به فاصله­ي 400 متري شمال شهر قديم در داخل تنگ چوگان كه رودخانه­ي شاپور از آن­جا مي‌گذرد، شش نقش برجسته در دو طرف رودخانه بر بدنه­ي كوه حجاري شده است كه يكي از آن­ها به پيروزي شاپور ساساني بر والرين امپراتور روم مربوط است.

در درون غاري بر بالاي يكي از ارتفاعات شمال شرقي شهر «بيشاپور» و به فاصله­ي دو ساعت راه (در ساليان اخير) مجسمه­ي بزرگ تمام قد از شاپور اول ساساني كشف گرديد كه شش متر بلندي و سي تن وزن آن است. بعضي تصور كرده‌اند كه چون اين غار مدفن شاپور اول بوده، مجسمه‌سازان هنرمند آن را بعنوان يادمان شاپور در اين غار ساخته و نصب كرده‌اند.

4. آثار ساساني داراب گرد (دارابجرد) فارس

يكي ديگر از شهرهاي باستاني دوره­ي ساساني فارس، شهر دارابگرد است كه آثاري از ادوار ساساني و اسلامي خصوصا نقش برجسته‌اي از شاپور اول هنوز در آن­جا باقي است.

5. ويرانه‌هاي شهر تاريخي استخر فارس

ويرانه‌هاي شهر هخامنشي ـ ساساني ـ اسلامي استخر به فاصله­ي 10 كيلومتري تخت جمشيد در كنار رودخانه­ي «پلوار» واقع شده است. استخر خاستگاه و موطن اصلي ساسانيان است و پدر و جد اردشير اول موبد و آذربان آتشكده­ي استخر بودند. متاسفانه در حال حاضر شهر تاريخي استخر به كلي ويران شده و زير خاك مدفون گرديده است.

6. تخت سليمان

تخت سليمان در 40 كيلومتري شمال شرقي شهرستان تكاب آذربايجان غربي واقع شده است و بقاياي يكي از سه آتشكده­ي معروف و بزرگ زمان ساسانيان يعني آتشكده­ي «آذرگشنسب» و عمارات و كاخ­هاي اواخر دوره­ي ساساني (عصر خسرو پرويز) در اطراف درياچه­ي هميشه­ي جوشان و خوش منظر آن­جا قرار دارد.
تخت سليمان را از سال 1337 تا 1357 باستان‌شناسان آلماني به سرپرستي پروفسور «رودلف نومان» و دكتر «ديتريش هوف» كاوش كرده‌اند.(85)

7. طاق بستان

در شش كيلومتري شمال شرقي كرمانشاه و در دامنه­ي كوه «پرو» چشمه‌اي است كه احتمالا از زمان­هاي بسيار قديم از محل فعلي از دل كوه مي‌جوشيده است. در كنار اين چشمه دو طاق در كوه كنده شده و تعدادي نقش برجسته در داخل آن دو طاق و يك نقش در بيرون طاق­ها از عهد ساساني به يادگار مانده است. نقش بيروني مربوط است به مراسم تاجگذاري اردشير دوم كه نماد اهورامزدا حلقه­ي سلطنت را به او اعطاء مي‌كند.

داخل طاق بزرگ نقش برجسته­ي خسروپرويز سوار بر اسب خود «شبديز» حجاري شده و در دو بدنه­ي طاق شكار خشكي و آبي شاه را به نمايش گذارده‌اند و داخل طاق كوچك شاپور دوم (شاپور ذوالاكتاف) و شاپور سوم، فرزندش در حالي كه با دست­هاي خود قبضه­ي شمشيرشان را گرفته‌اند، نشان داده شده‌اند.

ديگر آثار مهم دوره­ي ساساني عبارتند از :‌ «قصرشيرين»، «تپه گبري سرپل ذهاب»، «ايوان كرخه»، «حاجي آباد بندرعباس»، «پل شهرستان و محله جي، در اصفهان»، «تپه ميل» ورامين، «كاخ سروستان» فارس،‌ «چال طرخان» شهر ري.

نقش برجسته‌هاي ساساني در ايران عبارتند از : «نقش رستم»، «تنگ تنگاب»، فيروزآباد، «تنگ چوگان»، بيشابور كازرون، «طاق بستان»، كرمانشاه، «دارابگرد» فارس، «نقش رجب»،‌ تخت جمشيد فارس، «خان تختي» سلماس.

كتيبه‌هاي مهم ساساني به قرار زيرند :

كتيبه­ي شاپور اول بر بدنه­ي بناي كعبه زرتشت در نقش رستم
كتيبه­ي پايكولي در كردستان شمالي مرز بين ايران و عراق
كتيبه­ي طاق بستان
كتيبه­ي سرمشهد در جنوب كازرون
كتيبه­ي شاپور اول در حاجي‌آباد فارس
كتيبه­ي نقش رجب
كتيبه­ي پهلوي كوه مقصودآباد تخت جمشيد فارس
كتيبه‌هاي پهلوي بالاي «استودان»هاي كوه رحمت
كتيبه­ي حاجي‌آباد
گرم‌آباد
كتيبه پهلوي تنگ بُراقي


شنبه 14 8 1390 3:47 بعد از ظهر
X