<--! code By --> <--! code By --> ميدان امين السلطان
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1765435
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

اولين ميدان تره بار تهران در پامنار به دليل نزديكي به دروازه شميران متمركز بود. معمولاً بارها كه از شهرستان ها مي آمد شب هنگام به دروازه مي رسيد كاروانيان تا اذان صبح استراحت نموده با گشوده شدن دروازه ها در صبح بارها را به ميدان پامنار منتقل مي كردند. البته به موازات اين ميدان در جنوب غرب تهران قديم انتهاي خيابان اميريه نزديك ايستگاه راه آهن فعلي هم ميدان بزرگي بود كه آن را ميدان گمرك مي گفتند. تمام كالاهايي كه از شهرستان ها يا كشورهاي خارج به تهران مي رسيد از دروازه مقابل ميدان مشهور به دروازه گمرك وارد آن ميدان مي شد.
    پس از دوران قاجاريه بتدريج ميدان از پامنار به ميدان امين السلطان پائين تر از چهار راه مولوي فعلي و شمال بقعه سر قبرآقا منتقل گرديد. بازار و ميدان امين السلطان از تاسيسات ابراهيم خان امين السلطان پدر ميرزاعلي اصغرخان اتابك اعظم نزديك دروازه قديم حضرت عبدالعظيم بنا شد. اين ميدان بزرگ مخصوص بارانداز بارهاي علافي و ميوه و سبزي و صيفي جات بود. امين السلطان دوم ميدان را گسترش داد و تا مدتي تمام بارهاي خواربار، زغال و هيزم تهران منحصراً در اين ميدان تخليه مي گرديد و آنگاه به محلات شهر فرستاده مي شد.
    آن سال ها كه هنوز خبري از كاميون يا كاميونت و وانت نبود همه بارهاي انتقالي از اطراف تهران، قم، اصفهان، كاشان و يزد به وسيله شتر به ميدان امين السلطان آورده مي شد و براي اخذ عوارضي كه اصطلاحاً درباغي مي گفتند از هر لنگه بار كه از ميدان خارج مي كردند يك ريال مي گرفتند؛ دريافت كنندگان درباغي معمولاً از افراد بزن بهادر بودند كه اگر كسي از پرداخت آن سرپيچي مي كرد با او برخوردي فيزيكي مي كردند. در اطراف ميدان امين السلطان علاوه بر بازار امين السلطان چهار بناي تاريخي ارزشمند همچنان سرپاست كه نظارت بيشتر ميراث فرهنگي را مي طلبد. اين ابنيه عبارتند از كاروانسراي خانات، بازارچه عباس پرندي و كاروانسراي مربوطه و مجموعه بناي عظيم مقبره آيت الله سيد زين العابدين امامي معروف به سر قبرآقا.
    در تهران قديم خبري از انواع ساندويچ و پيتزا نبود كساني كه به ميدان امين السلطان بار مي آوردند و يا مشتري و يا بارفروش بودند در صورت نياز به غذا به اين مراكز مراجعه مي كردند: در بازار امين السلطان قهوه خانه «شاغلام» و چلوكبابي عباس شمروني و نزديك چهارراه مولوي طباخي حاج حسنعلي كله پز؛ البته در حال حاضر اين مراكز ديگر وجود خارجي ندارند. با فوت صاحبانشان فرزندان دنبال كار پدر را نگرفتند. ميدان امين السلطان در سال ۱۳۳۵ شمسي به باغ جنت واقع بين خيابان ري و خيابان صاحب جمع منتقل شد.


دسته ها : میدان
يکشنبه 15 8 1390 4:40 بعد از ظهر
X