<--! code By --> <--! code By --> برج غفاريه
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1765125
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

برج گنبد ، غفاريه ، مراغه
اين گنبد يكي از بناهاي تاريخي قرن هشتم هجري است كه در زمان سلطان ابوسعيد بهادرخان،پادشاه ايلخاني ساخته شد. از آنجا كه نظام الدين احمد بن حسين الغفاري در زمان حكومت " سلطان يعقوب بن حسن بيك آق قويونلو " عمارتي نزديك اين برج احداث كرد و املاك و باغي را وقف آن نمود ، اين آثار به نام او به " غفاريه " اشتهار يافت .

اين بناي آجري مكعب شكل بر روييك سكوي سنگي ساخته شده و چهارگوشه ي آن به وسيله ستون هايي كه داراي تزيينات آجري است مانند گنبد سرخ طراحي شده است .

درگاه ورودي اين برج در سمت شمال قرار دارد و داراي يك طاق نماي بزرگ با سردر مزين به كاشي هاي سياه ، سفيد و فيروزه اي است . دو كتيبه به خط ريحان و با نام سلطان ابوسعيد در اين سر در جاي دارد.از قراين پيداست كه اين بنا مربوط به " امير شمس الدين قراسنقر الچركسي المنصوري " از امراي ممالك مصر است كه در سال 728 ه . ق به دستور سلطان ابوسعيد به قتل رسيد.


دسته ها : برج
جمعه 15 7 1390 5:33 بعد از ظهر
X