<--! code By --> <--! code By --> درياچه اوان
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1770676
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

از جاذبه‌هاي طبيعي گردشگري استان قزوين كه هرساله گردشگران زيادي را به سوي خود جذب مي‌كند، دره چشم نواز الموت است كه در ميان آن درياچه زيباي اوان همچون نگين درخشاني خودنمايي مي‌كند.

الموت در شمال شرقي شهر قزوين با بيش از ‪ ۸۸۶‬كيلومتر مربع وسعت قرار گرفته‌است، اين منطقه كه سرزميني كوهستاني و به شكل دره‌هاي پياله شكل است از شمال به مازندران و رامسر، از جنوب و شرق به قزوين و كوههاي طالقان و از غرب به طارم‌سفلي محدود و منتهي مي‌شود.

به‌سبب ويژگي‌هاي طبيعي منحصر به‌فرد، تنوع آب و هوايي با اقليم كوهستاني، مرطوب حاشيه درياي خزر، معتدل و سرد را در الموت شاهديم و اين مزيت موجب جذب گردشگران به منطقه شده است.

بارش‌هاي فراوان فصلي كه گاهي سيلابي است و نيزبارش مناسب برف زمستاني كه گاهي به چند متر مي‌رسد، منابع آبي فراواني را در الموت به وجود آورده كه باعث ايجاد رودهاي متعدد و درياچه زيبايي در اين دره شده است.

در اين ميان "درياچه اوان" از زيباترين مناظر طبيعي منطقه به‌شمار مي‌آيد كه اين درياچه در حلقه چهار روستاي اوان، دربن، زوار دشت و زرآباد و در ارتفاع يك هزار و ‪ ۸۰۰‬متري از سطح دريا واقع شده است.

اين درياچه به شكل حفره‌اي است كه عميق‌ترين بخش آن با عمق هفت و نيم متر در جنوب شرقي آن واقع شده است.

اين درياچه با بيش‌از ‪ ۷۰‬هزار مترمربع مساحت از هيچ رودخانه‌اي آب دريافت نمي‌كند،بلكه آب آن از طريق چشمه‌هاي كف درياچه و نزولات آسماني تامين مي‌شود و قليان دايمي آن باعث صافي و زلالي آب درياچه شده است.

از سرريز آب درياچه نيز رود كوچكي ايجاد مي‌شود كه آب آن مورد استفاده كشاورزان روستاهاي "كوشك" و "آيين" است.

درتابستان اين درياچه محل ماهيگيري، آب تني و قايق‌سواري ودر پاييز مامن پرندگان مهاجر مانند "قو" "غاز" و "مرغابي" است و در زمستان نيز با توجه به سرماي هوا و يخ زدن سطح آن، درياچه قابليت ورزشهاي زمستاني مانند اسكي و اسكيت را دارد.

اين درياچه تاثير مطلوبي در محيط پيراموني خود داشته و باعث شده تا در حاشيه آن گونه‌هاي گياهي ازجمله خانواده گرامينه و لگومينيوزه، گون، كنگر، شيرين بيان و همچنين ني‌بن، خوشاب و چنگال‌آبي از گياهان شناور درياچه رشد كند.

حيات وحش اين آبخيز شامل كل، بز، پلنگ، خرس قهوه‌اي، روباه، شغال، گرگ، گراز، عقاب، فاخته، داركوب، شنگ، گربه وحشي، دال، دليچه، شاهين، جغد، سبز قبا، زاغي، انواع گنجشك سانان، قورباغه، لاك پشت و خرچنگ است و متاسفانه نسل بز و كل به علت شكار بي‌رويه و تخريب زيستگاه آنان كاهش چشمگيري يافته است.

همچنين اين درياچه زيستگاه انواع آبزيان ازجمله "قزل‌آلاي رنگين"، "كپور" و "اردك ماهي" مي‌باشد.

طبيعت زنده و چشم‌اندازهاي دل‌انگيز كوهستاني، غارهاي شگفت‌انگيز "اكوجان" (حاجت خانه)، مناظر طبيعي سفيدآب، كوشك‌در، هير،سپوهين،تلاتر،سيلك، درخت‌هاي كهنسال،چشمه‌هاي آب معدني، رودهاي زلال گرمارود، اندج‌رود، الموت‌رود، خارود، تار و لات، سردرود و اربديان كه همگي به شاهرود مي‌ريزند مجموعه‌اي كم‌نظير و جذاب براي گردشگران داخلي و خارجي به‌شمار مي‌رود كه هر يك از آنها مي‌تواند شوق سفر را در دلها برانگيزاند


دسته ها : دریاچه
شنبه 16 7 1390 10:42 صبح
X