<--! code By --> <--! code By --> شيركوه افتخار كوير نشينان+تصوير
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1767232
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

در سطح استان يزد، دو رشته كوه متمايز از هم وجود دارد. يكي در بخشي از كوه هايي است كه در جهت شمال باختري - جنوب خاوري از مركز ايران عبور مي كنند و به كوه هاي مركزي ايران معروف هستند و دومي شامل رشته كوه هايي است كه در مناطق مركزي، شمالي و خاوري استان قرار دارند.كوه هاي مهم استان يزد شيركوه و كوه هاي خرانق هستند.

به گزارش بانكي دات آي آر شيركوه با ارتفاع ۴۱۰۰ متر بزرگترين قله كوير مركزي ايران و مايه غرور و افتخار مردمان سخت كوش و بامعرفت كوير است.گرچه از نظر تقسيم بندي كوه‌هاي منفرد ايران از آن ياد شده ليكن در حقيقت بخشي از رشته‌كوه زاگرس  مي‌باشد. ارتفاع بلندترين نقطه آن از سطح آب‌هاي آزاد در حدود ۴۰۷۵ متر است. شير كوه در روبروي قله برفخانه و قرينه آن محسوب مي شود. اگرچه قله برفخانه به صورت قيفي شكل است ولي قله شيركوه به صورت مسطح بوده و در بالاترين نقطه آن هم يك دكل بزرگ مخابراتي كار گذاشته شده است. براي دسترسي به اين قله ابتدا بايد به شهر زيباي تفت در ۳۰ كيلومتري جنوب غربي يزد سفر كرد.

به نظر مي‌رسد وجه تسميه اين كوه به دليل شباهت آن به يك شير خفته بر دستانش از فاصله دور ‌باشد.براي رسيدن به شيركوه بايد به شهرتفت در سي كيلومتري يزد و از آنجا به روستائي ييلاقي به نام “ده‌بالا”  كه با ارتفاع ۲۶۰۰ متر از سطح دريا، ۲۰كيلومتر از شهرتفت فاصله دارد و سپس به روستاي “شيخ‌عليشاه” رفت.

تفت را مي توان شهري با سرعت توسعه بالا ناميد. به نظر مي رسد اين شهر كوچك از نظر امكانات و تاسيسات تا چند سال ديگر به پاي شهر يزد برسد. در ادامه مسير به روستاهاي طزرجان و ده بالا مي رسيم. شايد عجيب باشد ولي طبيعت اين روستاها بسيار شبيه به روستاهاي جاده چالوس است!!. درختان بلند گردو و سيب و زردآلو و قله پر برف برفخانه شما را شگفت زده مي كند.

بعد از گذر از كوچه باغهاي زيباي ده بالا به ابتداي مسير صعود به قله در كنار يك استخر آب مي رسيد كه به نام سورگان معروف است. اين محل در نزديكي مزرعه شيخ عليشاه واقع است. در ورودي روستا مسير قله شيركوه با تابلوهايي مشخص شده است. اتومبيل مي تواند تا ارتفاع ۲۶۰۰ متري برود و از آنجا تا قله ۴۱۰۰ متري شيركوه يك پياده روي شيرين در انتظار است.

براي صعود به آن مسيرهاي گوناگوني وجود دارد از جمله: دره سوسن، دره شمس، بردستان سانيچ، لابيدشير، بيدكبكان، لابيدسرخ، لايخچال، و آب ريز كه اين مسير آخر همان محل شيخ عليشاه است كه داراي دو مسير فرعي به نامهاي دره نجيب و لاسرگون مي‌باشد. دره نجيب با تابلوها و مسير پاكوب مشخص شده است ولي دره لاسرگون دره اي است كه در امتداد آن يك لوله آب از بالاي كوه به پايين كشيده شده.


جمعه 18 9 1390 3:44 بعد از ظهر
X