<--! code By --> <--! code By --> فارس مركز عاشقانه ها
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1765458
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

فارس و فارسي شكل عربي شده پارس و پارسي هستند. نام زبان فارسي برگرفته از نام قديم اين منطقه، پارس بزرگ، است كه به علت حكومت شاهان  هخامنشي به كل منطقهٔ ايران اعمال مي‌شد.

به گزارش بانكي دات آي آر فارس در حال حاضر به يكي از استان هاي ايران كه مركز آن شيراز است اطلاق مي شود.اين استان كه يكي از كهن ترين مناطق ايران به شمار مي رود 121000 متر مربع وسعت دارد و تقريبا 7% مساحت ايران را در بر مي گيرد.

استان فارس مركز امپراتوري بزرگ هخامنشيان به پايتختي پاسارگاد و تخت جمشيد بوده است. پيش از اسلام دو پادشاه بزرگ ايراني به نام‌هاي كورش بزرگ و اردشير بابكان از اين ناحيه برخواستند و به ترتيب سلسله‌هاي بزرگ هخامنشي و ساساني را پديد آوردند.

اين استان به سبب همين سابقه تاريخي ميزبان آرامگاه بسياري از شاعران,هنرمندان وفرهيختگان كشور بوده است. و از دير باز به عنوان يك قطب گردشگري ايران در سطح جهان مطرح است.همچنين تنوع آب و هوايي اين منطقه بر جاذبه هاي آن مي افزايد.


دسته ها : فارس
جمعه 18 9 1390 7:14 بعد از ظهر
X