<--! code By --> <--! code By --> درياچه حوض سلطان قم
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1770609
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

در ۴۰ كيلومتري شمال شهرستان قم و ۸۵ كيلومتري جنوب تهران و در حاشيه بزرگراه تهران قم قرار دارد اين درياچه با مساحتي حدود ۳۳۰ كيلومتر مربع كه به درياچه ساوه قم و درياچه شاهي هم معروف است به مساحت تقريبي ۲۴۰ تا ۱۲۰۰ كيلومتر مربع و ۱۰۵۰۰ هكتار درشمال شرق شهرستان قم واقع شده است و رشته كوههاي البرز درشمال ان قرار دارد وسعت و شكل درياچه متناسب با ورود آب و ميزان بارندگي آن در فصول مختلف سال متفاوت است. درمواقع بارندگي و ذوب برف هاي ارتفاعات اطراف چون بر ميزان آب ورودي افزوده مي شود، وسعت آن زياد و در غير از اين ايام وسعت آن كاهش مي يابد. بدين ترتيب سطح آب درياچه پيوسته درنوسان است.

در موقع پرآبي سطح درياچه گسترش مي يابد و آب آن اراضي پست و شوره زار باتلاقي پيرامون را مي پوشاند و درياچه بزرگي به طول ۸۰ و عرض ۶۰ كيلومتر تشكيل مي دهد كه به نام درياچه حوض سلطان يا كوير نمك مشهور است. رودهاي متعددي به اين درياچه وارد مي شوند كه عموما" از اراضي شوره زار و نمكي اطراف عبور مي كنند. آبهايي كه به اين درياچه مي ريزد دايمي نيست و به علت عبور از طبقات نمكي، بي نهايت شور است. وسعت و شكل درياچه متناسب با ورود آب و ميزان بارندگي آن در فصول مختلف سال متفاوت است. در مواقع بارندگي و ذوب برفهاي ارتفاعات اطراف، چون بر ميزان آب ورودي افزوده مي شود، وسعت آن زياد و در غير از اين ايام، وسعت آن كم مي شود. بدين ترتيب سطح آب درياچه پيوسته در نوسان است.

حوض سلطان در سال ۱۸۸۳ ميلادي و بر اثر ساخت جاده شوسه تهران قم تشكيل شد. اين درياچه شامل دو چاله جدا از هم؛ يكي به نام «حوض سلطان» و ديگري به نام «حوض مره» است كه با آبراهه باريكي به هم وصل مي شوند. حوضه باختري (حوض سلطان) داراي بلندي ۸۰۶ متر از سطح دريا است كه به طور معمول از روان آب هاي سطحي تغذيه مي شود. حوضه خاوري (حوض مره)، افزون بر روان آب ها، رودهاي متعددي به اين درياچه وارد مي شوند كه عموما" از اراضي شوره زار و نمكي اطراف عبور مي كنند. از جمله اين رودها مي توان به رود شور و قره چاي اشاره كرد.


دسته ها : دریاچه
يکشنبه 17 7 1390 4:59 بعد از ظهر
X