<--! code By --> <--! code By --> نخستين قبرستان مسلمانان در ايران + عكس
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1765099
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274
يك كارشناس باستان‌شناسي گفت: بخش يانه‌سر جزيي از منطقه كوهستاني هزارجريب بهشهر است كه خسرو انوشيروان پادشاه ساساني پس از پيروزي در جنگ «هياطله» با كمك اولاد سوخرا ولايات متعددي از جمله هزارجريب را به «قارن»‌ پسر «سوخرا» داد و براي نظم طبرستان نواحي ياركوه (هزارجريب) را به باونديان سپرد.
شهربانو وفايي، كارشناس باستان شناسي، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري رسا، افزود: به جهت مجاورت پايتخت اشكانيان، شهر صددروازه (دامغان) با منطقه كوهستاني هزارجريب اين منطقه مورد توجه شاهان اشكاني بوده است.
 
وي اظهار داشت: اسپهبد شهريار يكم از دودمان باونديان با حكومت مازيار بن ‌قارن در هزارجريب مخالفت كرد و قسمت‌هايي از قلمرو پدر مازيار را به تصرف درآورد و بعد از مرگ اسپهبد مازيار از سوي مأمون به حكومت نواحي كوهستاني به عنوان نايب‌الخليفه منصوب شد.
اين كارشناس باستان شناسي خاطرنشان كرد: از حوادث مهم هزارجريب بعد از مازيار، حمله حسن‌بن‌زيد به كوهستان هزارجريب و جنگ با اسپهبد قارن ‌شهريار باوندي بود چرا كه مهم‌ترين سلسله حكومتي هزارجريب خاندان باونديان يا آل‌باوند بودند كه به مدت 844 سال در طبرستان حكومت كردند.

دسته ها : عكس
شنبه 26 9 1390 5:51 بعد از ظهر
X