<--! code By --> <--! code By --> تبريز؛ شهر خانه‌هاي قاجاري
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1764233
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

بدون شك تجربه گشت و گذار در تبريز و بازار مسقف و تاريخي آن و حضور در مجموعه مقبره الشعرا و مزار «شهريار» شيرين سخن، خاطره دلنشيني براي شروع سال جديد خواهد بود.
همچنين 10 موزه تاريخي، فرهنگي و طبيعي از جمله موزه آذربايجان، موزه مشروطه، قاجار، سنجش ، كتابت قرآن، خانه شهريار و موزه تاريخ طبيعي محيط زيست استان در ايام نوروزي براي بازديد گردشگران برنامه‌ريزي شده است.
بر اساس گزارش سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، در سال گذشته يكصدهزار گردشگر خارجي و يك ميليون و پانصد هزار گردشگر داخلي از اماكن تاريخي و فرهنگي اين استان ديدن كردند.
با توجه به آنچه گفته شد، شهر تبريز به دليل پيشينه كهن خود داراي بناهاي تاريخي و اماكن قديمي بسياري است كه هر كدام در نوع خود كم نظير و ديدني هستند.
اما بناهاي قديمي اين شهر در مقايسه با ديگر شهرهاي ايران اسلامي از يك تفاوت عمده برخوردارند. شهر تبريز علي رغم سابقه تمدن طولاني خود و تجربه چندين دوره پايتختي ايران، فاقد بناهايي با قدمت بسيار بوده اما ساختمانهاي زيباي قاجاري كه يادگاري از دوران ولايتعهدي شاهان قجر است در اين شهر خودنمايي مي كنند.
شايد اين سئوال مطرح باشد كه چرا عمر بناهاي موجود تبريز به غير از چند بناي محدود، كمتر از 200 سال است. پاسخ اين پرسش را بايد در نظام طبيعت جستجو كرد چرا كه اين شهر در طول هزار سال گذشته بيش از 11 زلزله مخرب و ويرانگر به خود ديده كه به قول ناصرخسرو «ديواري به ارتفاع يك وجب هم در اين شهر باقي نمانده است». هم از اين روست كه بناهاي افسونگري چون كاخ غازان خان، مجموعه ربع رشيدي، ميدان حسن پادشاه و ... هم اكنون زير خروارها خاك مدفون شده اند.


شنبه 26 9 1390 5:56 بعد از ظهر
X