<--! code By --> <--! code By --> انگيزه‌هاي سفر به ايران
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1771248
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

هنگامي كه يكي از سرداران كوروش، «هارپاگ» به شهرهاي متحد يوناني آسياي صغير حمله برد و آنها را تسخير كرد، نخستين تماس ايرانيان و يونانيان يا به عبارتي شرق و غرب، به اين شكل، حاصل شد.
 از آن روزگاران تا به اين روزگاران حدود 2هزارو500سال مي‌گذرد و در اين قرن‌ها مغرب زمين همواره به ايران نظر افكنده و اين نظر به قول «لارنس لاكهارت»، گاهي آميخته با مهر و ستايش و زماني برعكس بوده است. در آن زمان، يونانيان كوروش را با ديده احترام و ستايش آميخته به ترس مي‌نگريستند و دولت‌هاي كوچك و خودمختار خودشان را با امپراتوري بزرگ و هماهنگ ايران مقايسه مي‌كردند.

 

با اينكه شهرها و پايتخت‌هاي ايران آن قدر دور بودند كه براي يونانيان غيرقابل دسترس به‌نظر برسند، اما از طرفي چنان شهرت افسانه‌آميزي داشتند كه بتوانند تاريخ‌نگاران و ماجراجويان را به سمت خود بكشانند. چنين بود كه يونانيان با نوشته‌هاي «هرودوت» و «گزنوفون» و «استرابو» و نمايشنامه‌هاي «فرونيكوس» و «آيسخلوس» با ايران و جامعه ايراني آشنا شدند و احتمالا پاسخ اين سؤال كه «چرا ايرانيان براي يونانيان قابل بررسي و مهم بودند؟»، اين است كه تا آن زمان هيچ‌يك از ملت‌هاي آسيايي بر يونان حكومت نكرده بود. «تورات» هم منبع ديگري بود كه بخش‌هاي متعدد آن راجع به كوروش و برخي ديگر از شاهان هخامنشي مطالب درخور توجهي داشت و جامعه غرب آن روز را با ايران آشنا مي‌كرد.


يکشنبه 27 9 1390 12:4 صبح
X