<--! code By --> <--! code By --> معرفي بازارهاي ايراني
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1765255
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274
كاروانسرا (سرا)
كاروانسراها را مي‌توان مهمترين فضاي معماري طراحي شده در بازارها و تقريبا همانند پاساژهاي امروزي دانست. احتمالا يكي ازعلل پيدايش كاروانسراها، محدود بودن طول راسته‌هاي بازار بوده، همانگونه كه امروزه اگر يك خيابان تجاري بسيار پر رونق شود به گونه اي كه تمام دكان‌هاي واقع در امتداد آن، پاسخ گوي نياز موجود به فضاهاي تجاري نباشد، به تدريج پاساژهايي در پشت دكان‌ها ساخته مي‌شود و تنها ورودي آن‌ها را در خيابان قرار مي‌دهند و به اين ترتيب به ظرفيت فضاهاي تجاري يك خيابان افزوده مي‌شود. در گذشته هم اگر بازار اصلي يك شهر توسعه مي‌يافت، تعدادي كاروانسرا در پشت راسته اصلي و گاه در كنار راسته‌هاي فرعي ساخته مي‌شد.
 
از ابتداي قرن حاضر به تدريج در بازارها به جاي واژه "كاروانسرا"، واژه "سرا" را به كار مي‌برند. پس از اين كه نقش كاروان‌ها در حمل و نقل ضعيف شد و از كالسكه، درشكه و سپس وسايل نقليه موتوري استفاده شد، پيشوند "كاروان" از كلمه كاروانسرا حذف شد، و به كاروانسراي شهري، سرا گفته شد. واژه سرا در گذشته به معني خانه بوده است. كاروانسراها فضاهايي درون گرا و داراي يك حياط مركزي بودند كه حجره‌هايي در چهار سمت آن در يك يا دو طبقه ساخته مي‌شد.

يکشنبه 27 9 1390 1:1 بعد از ظهر
X