<--! code By --> <--! code By --> معرفي بازارهاي ايراني
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1765119
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

قيصيريه لار - لارستان
قيصريه
واژه قيصريه از كلمه لاتيني "كايسارئا" به معني بازار شاهي مشتق شده است. در بعضي از منابع اشاره شده كه واژه قيصريه با كلمه "قيصر" يا "سزار" مربوط بوده است. در ايران به فضايي قيصريه گفته مي‌شد كه از لحاظ خصوصيات معماري به يك راسته فرعي، دالان يا تيمچه و در موارد معدودي به يك سرا شبيه بود، اما از لحاظ كاركردي غالبا به عرضه كالاهاي لوكس و گرانبها، به ويژه انواع منسوجات عالي اختصاص داشت، به همين سبب فضاي قيصريه‌ها يك يا چند در ورودي داشت، كه در هنگام شب آن را مي‌بستند. در اصفهان نمونه‌هايي از اين نوع قيصريه‌ها وجود داشت.
در بعضي از بازارهاي عثماني در شهرهاي تاريخي تركيه امروز، و نيز در سوريه و الجزاير، فضايي به نام "بدستان" وجود داشت كه برخي محققان اظهار داشتند كه نام آن از واژه بده بستان فارسي گرفته شده است. كاركرد بدستان كاملا مشابه كاركرد قيصريه بود و به عرضه كالاهاي گرانبها و به خصوص منسوجات نفيس اختصاص داشت.


يکشنبه 27 9 1390 1:1 بعد از ظهر
X