<--! code By --> <--! code By --> پارك ملي لار
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1763627
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

در رشته كوه‌هاي البرز پارك ملي لار با اكوسيستم‌هاي كوهستاني مرتفع و آبي در هفتاد كيلومتري شمال شرقي شهر تهران و در حوزه استحفاظي اداره كل حفاظت محيط زيست استان تهران واقع گشته كه از دو اقليم ارتفاعات فوقاني و مرطوب و سرد تشكيل شده و بارش زيادي به صورت برف ايجاد مي‌كند، به دليل ويژگي‌هاي خاص و جوامع غني گياهي و جانوري تحت حفاظت قرار گرفته و وجود ماهي قزل‌آلاي خال قرمز كه از نادرترين گونه‌هاي آبزي جهان مي‌باشد اهميت اين مجموعه را دو چندان نموده‌است.

تاريخچه
قدمت تاريخي دره لار به قرون اوليه اسلام مي‌رسد و در چند سده اخير به سبب داشتن آب و سبزه خوب مورد توجه خاص بوده‌است كه از ۲۷ سال پيش اين منطقه با وسعت ۷۳۵۰۰ هكتار به پارك ملي تبديل شد، در سال ۱۳۵۷ پاره‌اي تغييرات در حد و حدود منطقه داده شده و از سال ۱۳۶۱ برابر مصوبه شوراي عالي حفاظت محيط زيست به منطقه حفاظت شده تبديل و در سال گذشته نيز منطقه مذكور مجدداً طبق مصوبه شماره ۱۹۷ مورخ ۲۵/۷/۱۳۸۰ شوراي عالي حفاظت محيط زيست به پارك ملي ارتقا يافت و قسمت‌هاي گسترده‌اي از حوزه آبخيز لار نيز با مصوبه قانوني به عنوان منطقه شكار و تيراندازي ممنوع اعلام شده‌است.

در سال ۱۳۵۹ با اتمام ساخت سد لار در پارك ملي لار قسمت اعظم اراضي و مراتع دره لار در محدوده آبي درياچه سد قرار گرفت كه از مرتفع ترين درياچه‌هاي انسان ساز مي‌باشد. چراي بي‌رويه و مفرط دام طي سال‌هاي گذشته، ايجاد راه‌هاي ارتباطي بدون بررسي و ارزيابي و فعاليت‌هاي ديگر بدون در نظر گرفتن ظرفيت موجود موجب آلودگي محيط، تخريب مراتع و فرسايش خاك و گاه خسارات جبران ناپذيري شده‌است.

پوشش گياهي و حيات وحش جانوري
عوامل بوم شناختي، توپوگرافي، خاك و ساير عوامل حياتي، پوشش گياهي و متنوع پارك ملي لار از دير زمان راه تكامل را پيموده و در تركيب آن به ويژه تحت تأثير چراي بي‌رويه دام تغييراتي حاصل شده‌است. به طور كلي پوشش گياهي منطقه از تيپ علفزار مشتمل بر گندميان پايا و بوته زارها و پوشش‌هاي آلپي تشكيل شده و گياهان دارويي صنعتي و غذايي دره لار نيز متنوع و داراي معروفيت و سابقه طولاني است كه مي‌توان از والك، گلپر، چاي كوهي، گل گاوزبان، شيرين بيان، كاسني، آويشن، پيازك، موسير، باريجه و قارچ نام برد. به علت موقعيت ويژه كوهستاني و آب منطقه در فصول مختلف سال پرندگان مهاجر و بومي چون كبك و كبك دري، باكلان، حواصيل سفيد و خاكستري، انواع عقاب و از پستانداران مي‌توان قوچ و ميش البرز مركزي، كل و بز، پلنگ، گرگ، خرس، گراز، شغال و روباه را نام برد كه به علت زيستگاه‌هاي مناسب از رشد خوبي برخوردارند، برخي از خزندگان، دوزيستان و آبزيان پارك ملي لار نيز عبارت‌اند از افعي دماوند، افعي البرزي، يله‌مار، بزمجه، مارمولك، قورباغه و آبزي معروف منطقه نيز ماهي قزل‌آلاي خال قرمز مي‌باشد.

موقيت جغرافيايي و راه‌ها
راه‌هاي اصلي ورود به پارك ملي لار از مسير جاده تهران - آمل پس از ورود به پلور از طريق سه راهي لار كه به پست ورودي واحد محيط زيست دليچاي مي‌رسد بوده، و از طريق جاجرود يا گلندرك مي‌توان وارد جاده سد لار شد و پس از گذشتن از گردنه ايرا به ورودي محيط باني قوش خانه و سپس كمر دشت رسيد. همچنين جاده رودهن به ايرا نيز به قوش‌خانه منتهي مي‌شود.
منبع: ويكي پديا


دسته ها : پارک
جمعه 22 7 1390 11:51 صبح
X