<--! code By --> <--! code By --> پارك ملي توران
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1763626
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

پارك ملي توران از پارك‌هاي ملي ايران است. اين پارك ملي در استان سمنان قرار دارد. مجموعه توران با مساحت ۱۴۶۴۹۹۲ هكتار بعد از پناهگاه حيات و حش نايبندان دومين منطقه بزرگ تحت حفاظت سازمان محيط زيست است.

اين منطقه در منتها اليه شرقي استان سمنان و در جنوب شرقي شهرستان شاهرود جاي دارد و قسمت كوچكي از بخش شرقي ان در استان خراسان رضوي قرار گرفته است اين مجموعه در ضلع جنوبي جاده تهران- مشهد شرق دهستان طرود غرب دهستان زمان اباد و شمال شرقي كوير مركزي ايران كه بزرگترين كوير نمكي جهان است واقع شده است.

مجموعه توران از سه قسمت پارك ملي. پناهگاه حيات وحش و منطقه حفاظت شده تشكيل شده است كه پارك ملي ۸٪ پناهگاه حيات وحش ۱۷٪ و منطقه حفاظت شده ۷۵٪ از كل مساحت منطقه را تشكيل مي دهد. اين منطقه در سال ۱۳۵۱ به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مديريت سازمان محيط زيست در امد و در سال ۱۳۵۵ قسمتي از ان به عنوان پناهگاه حيات وحش انتخاب گرديد در همان سال مجموعه توران از طرف يونسكو عنوان ذخيرگاه زيستكره را نيز دريافت كرد سپس در سال ۱۳۸۱ قسمتهاي مركزي اين مجموعه به پارك ملي ارتقا يافت. تا كنون ۴۱ گونه پستاندار. ۱۶۷ گونه پرنده و ۴۲ گونه خزنده و ۲ گونه دوزيست در اين مجموعه شناسايي شده اند.

پوشش گياهي : قيچ . درمنه . كاروان كش . خار شتر . گون . گز . تاغ

حيات وحش : پلنگ . يوز پلنگ . گورخر اسيايي. شاه روباه.گربه شني. زاغ بور. اهو. جبير
منبع: ويكي پديا


دسته ها : پارک
جمعه 22 7 1390 12:1 صبح
X