<--! code By --> <--! code By --> پارك ملي تندوره
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1763573
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

پارك ملي تندوره در شمال شرقي ايران و نزديك تركمنستان در ۳۷ درجه و ۲۹ دقيقه تا ۳۷ درجه و ۳۳ دقيقه عرض جغرافيايي و ۵۸ درجه و ۳۳ دقيقه تا ۵۸ درجه و ۵۴ دقيقه طول جغرافيايي واقع گرديده‌است. براساس تقسيم بندي مجموعه تندوره در شمال استان خراسان رضوي در شهرستان درگز قرار دارد. اين منطقه در حوزه آبريز هريرود و كشف‌رود و زيرحوزه رودخانه درونگر قرار گرفته‌است.

پارك ملي تندوره با مساحت ۷۳۴۳۵ هكتار در بهمن ماه سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت تندوره قرق گرديد و در اسفند ماه سال ۱۳۴۸ به پارك وحش تندوره تغييرنام يافت. در خرداد ماه سال ۱۳۵۰ قسمتي از شرق (ناحيه مجاور گردنه الله‌اكبر) حذف و در بهمن ماه سال ۱۳۵۳ عنوان پارك ملي تندوره به منطقه داده شد. پارك ملي تندوره از نظر تاريخي نيز حايز اهميت بوده ودر گذشته نه چندان دور راه ارتباطي درگز به قوچان از اين منطقه مي‌گذشته‌است.

در اين منطقه بازمانده‌هاي سكونت در دورانهاي گذشته به چشم مي‌خورد كه از آنجمله مي‌توان به آثار باقي مانده از دژي قديمي به نام قلعه رجبه اشاره نمود كه بنا بر مشهور قدمت آن به قبل از اسلام بر مي‌گردد.

مرتفع ترين نقطه اين منطقه قله قنبرعلي در جنوب محدوده به ارتفاع ۲۵۸۶ متر است و پست ترين نقطه با ارتفاع ۸۸۴متر در بخش شمالي محدوده قرار دارد. اين منطقه فاقد مراكز جمعيتي مي‌باشد و تنها پاسگاههاي محيط باني چهل مير,‌ بابانستان، شكراب، تيوان، درونگر، چرلاق و زيارتگاه علي بلاغ در آن قرار دارند. مجموعه تندوره از نظر منابع آبي فاقد رودخانه‌هاي مهم است و قسمت اعظم منابع آب اين منطقه را چشمه‌ها تشكيل مي‌دهند.

آبدهي چشمه‌هاي منطقه چشمگير نبوده و تنها چشمه‌هاي چهل‌مير و چرلاق به طور نسبي داراي آبدهي بيشتري

در مقايسه با ساير چشمه‌ها مي‌باشند.

شكل خاص زيستي.ساختمان خاك.تغييرات ارتفاع.ميزان بارش و شكل آن ونوسانات و گرما سبب گرديده پوشش گياهي متنوعي در اين ناحيه ديده شود.

پارك ملي تندروره از نظر ذخاير طبيعي و حياتي، تنوع زيستي و نمونه‌هاي حيات وحش (قوچ و ميش اوريال) و پديده‌هاي ارضي و ديگر ويژگي‌هاي خاص در نوع خود پاركي ممتاز مي‌باشد.راه اصلي پارك جاده شوسه قوچان به درگز مي‌باشد كه از سه نقطه مي‌توان به پارك دسترسي پيدا كرد. ۱- قريه اينچه كيكانلو (واقع بر سر راه درگر، قوچان) تاپاسگاه شكر آب (جنوب پارك) ۱۰ كيلومتر. ۲-از درگز تا پاسگاه چهل مير (شرق پارك) ۳۰ كيلومتر. ۳- از نوخندان تا زيازتگاه بابانستان (شمال پارك) ۱۲ كيلومتر. اين پارك از يك سري كوهاي مرتفع و متصل به هم تشكيل شده‌است و رشته‌كوه مشخصي ندارد. قسمتهاي شمالي و شمال شرق آن هستند.

حيات وحش

قوچ وميش اوريال، كل وبز، [پلنگ]، گراز، گرگ، روباه، شغال، كفتار، خرگوش، سمور سنگي، انواع گربه‌هاي وحشي و انواع خزندگان.

پرندگان
تيهو، كركس، هما، عقابها، سارگپه‌ها، جغدها، كوكوها، زردپره، سهره‌ها و سسكها.

پوشش گياهي
جامعه اورس، انجير، بيد، نسترن، گوجه وحشي، كركو، درمنه، گون، كلاه ميرحسن، انواع گرامينه، انواع گياهان يكساله مرتعي و گياهان با ارزش داروئي.

قابليت‌هاي بالقوه پارك:
علاوه بر اين كه مركز مناسب تحقيقاتي و مطالعاتي براي پژوهشگران مي‌باشد داراي مراكز تفرجگاهي مي‌باشد كه اهالي شهرهاي اطراف بمنظور گذراندن اوقات فراغت از آن استفاده مي‌نمايند.


دسته ها : پارک
جمعه 22 7 1390 12:3 صبح
X