<--! code By --> <--! code By --> درياچه كافتر اقليد فارس
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1762444
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

اين درياچه در محدوده طول‌ جغرافيايي‌ 52 درجه‌ و 30 دقيقه‌ تا 54 درجه‌ و عرض‌ جغرافيايي‌ 30 تا 31 درجه‌ قرار دارد‌ كه‌ به‌ آن‌ آبگير كافتر نيز مي‌گويند. در شرق‌ روستاي‌ كافتر و جنوب‌ كوه‌ بل‌ در دشتي‌ كه‌ ميان‌ كوههاست‌ از آبهايي‌ كه‌ از دامنه‌ كوهها سرازير مي‌شود و همچنين‌ از آب‌ رودخانه‌ شادكام‌ اين‌ درياچه‌ درست‌ شده‌ است‌. پيرامون‌ اين‌ آبگير پهناور چمنزارهاي‌ وسيعي‌ وجود دارد كه‌ تابستان‌ و بهار، چراگاه‌ دامهاي‌ تيره‌هاي‌ گوناگون‌ ايل‌ قشقايي‌ مي‌باشد. عمق‌ درياچه‌ كم‌ و از گياهان‌ باتلاقي‌ و ني‌ پوشيده‌ شده‌ است‌. در اين‌ منطقه‌ نمكزار ابرقو، رودخانه‌ شادكام‌ و غار بزرگ‌ و زيباي‌ " كان‌ كوهر" نيز از عوارض‌ طبيعي‌ عمده‌ بشمار مي‌روند. وجود چشمه‌ها و قناتهاي‌ فراوان‌ با آبهاي‌ گوارا كه‌ سرچشمه‌ بيشتر آنها دامنه‌هاي‌ كوه‌ بل‌ مي‌باشد از ديگر ويژگيهاي‌ طبيعي‌ منطقه‌ است‌.

اين درياچه مساحتي درحدود 48 كيلومترمربع دارد ، اين درياچه در 35 كيلومتري جنوب اقليد فارس و در ارتفاع 2300 متري از سطح دريا قرار دارد و طول آن در حدود 24 كيلومتر و عرض آن 6 كيلو متر مي باشد و يكي از درياچه هاي آب شيرين استان فارس است و از زيستگاه هاي بسيار ارزشمند پرندگان مهاجر محسوب ميشود .

اين درياچه دركنار روستاي كافتر واقع شده و دومين درياچه آب شيرين بعدازدرياچه پريشان است كه زيستگاه طبيعي پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهي هاي كپور و آمور مي باشد. وجودچشمه سارها وقنوات متعدد علاوه برايجاد مناظر زيباوديدني زمينه مساعدي براي پرورش ماهي قزل آلا فراهم نموده است.

درحال حاضر، برداشت بي رويه از رستني هاي محدوده ي اين درياچه وآب آن ، حيات آن را به مخاطره انداخته است .اين درياچه يكي اززيباترين چشم اندازهاي طبيعي استان است .
اين درياچه بر اثر خشكسالي ها بي آب است.


دسته ها : دریاچه
جمعه 22 7 1390 4:20 بعد از ظهر
X