<--! code By --> <--! code By --> عمارت قاجاري منوچهر خان كلبادي
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1763584
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

عمارت منوچهرخان كلبادي واقع در محله ي آب انبار نو حدود يكصدوسي سال پيش بدستور سردار جليل از امراء ارتش وقت ساخته شد و بنام فرزند بزرگش امير نصرت شكوه نظام به اميريه معروف شد.امير نصرت در جواني فوت شد و سردار بنا را به فرزند وي منوچهرخان بخشيد.
منوچهرخان كلبادي كه بعدها از ملاكين منطقه و زماني نيز نماينده مردم ساري در مجلس شوراي ملي بود در سال ۱۳۶۲ دار فاني را وداع گفت و اين بنا در سال ۱۳۷۰ در اختيار سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفت.

سبك معماري اين ساختمان از تكاياي دوره ي قاجاري برگرفته شده و دو بخش اندروني و بيروني دارد.بناي اصلي اين عمارت در بخش اندروني در دو طبقه و يك زيرزمين احداث شده و هر طبقه داراي يك شاه نشين و اتاقهاي دو طرفه است.
شاه نشين طبقه دوم از زيباترين اتاقهاي اين عمارت است و جاي جاي آن يادآمد شيوه هاي هنرهاي تزئيني دوره قاجاري است.مصالح ساختماني اين بنا شامل چوب و آجر و بام آن بصورت شيرواني و سفال پوش ميباشد.


جمعه 22 7 1390 5:58 بعد از ظهر
X