<--! code By --> <--! code By --> آرامگاه كمال الملك
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1771549
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

آرامگاه كمال الملك؛ بنايي است كه در شهر نيشابور بر مزار كمال الملك ساخته شده است. اين بنا كنار آرامگاه عطار نيشابوري و در باغي در محله كهن شادياخ در شهر نيشابور ساخته شده است. اين باغ در فاصله نزديك به يك كيلومتر در سمت غرب آرامگاه خيام قرار گرفته است.
تزئينات استفاده شده براي آرامگاه كمال الملك، كاشي معرق است كه نقوش آنها بسيار هنرمندانه بر روي سطوح منحني نما بكار گرفته شده اند و به سمت خط تقارن قوس ها اين نقوش كوچك و كوچكتر مي شوند. به گفته طراح؛ استفاده از كاشي معرق، معماري كاشان يعني محل زادگاه كمال الملك را يادآور مي شود. نماي بنا و تزئينات و همچنين رنگ كاشي ها، هماهنگي فراواني با آرامگاه عطار، كه در كنار آن است دارد؛ به گونه اي كه شايد بازديد كننده در نگاه نخست گمان كند كه اين بناها بخشي از هم هستند.
سنگ مزار كمال الملك همچون ساير سنگ هاي مزاري كه سيحون در آرامگاه ظهيرالدوله تهران طراحي كرده، يكپارچه از سنگ گرانيت و با بافت خشن مي باشد. در قسمت بالاي سنگ كه مرتفع و زاويه دار تراشيده شده، نقش برجسته اي از كمال الملك توسط شاگرد ايشان، مرحوم استاد ابوالحسن صديقي سنگ كاري گرديده است.


دسته ها : خراسان رضوی
شنبه 23 7 1390 3:17 بعد از ظهر
X