<--! code By --> <--! code By --> كاروانسراي قصر بهرام گرمسار
معرفی وبلاگ
لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد. لیدوما همچنین نام یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
دسته
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1766190
تعداد نوشته ها : 1535
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

در منطقه سياه كوه شهرستان گرمسار سه كاروانسرا وجود دارد كه كاروانسراي شاه عباسي يا قصر بهرام از همه آنها بزرگتر است. اين كاروانسرا يكي از كاروانسراهاي به جاي مانده از دوران صفويه است كه بر سر راه قديمي و تاريخي كاروان رو كويري اصفهان، كاشان، خوار (گرمسار) و خراسان بوده است. پلان هاي بيروني اين كاروانسرا چهار گوش و داراي چند برج با دو دروازه شمالي و جنوبي مي باشد. روكار آن از سنگ هاي بزرگ آهكي صيقل داده شده سفيد رنگ مي باشد كه از كوه هاي نزديك آورده شده است. اطراف اين بنا، شش برج ساخته شده و سردر آن را سنگ بزرگ يكپارچه اي تشكيل مي دهد. در دو طرف سردر بنا دو اتاق كوچك قرار دارد كه گويا قراولخانه بوده است.
داخل كاروانسرا محوطه بزرگي است كه گرادگرد آن 20 اتاق كوچك با يك درب بدون روزن با پوشش گچي قرار گرفته و در دو سوي شرق آن يك صحن بزرگ ساده با طاق بلند ضربي و در بدنه غربي، تالاري وسيع با شاه نشين و طاقچه هايي چند دور آن و ايواني در جلو ديده مي شود.
تاريخ اصلي ساخت بنا روشن نيست اما از نشانه ها و سفال هايي كه پيرامون بنا به دست آمده به نظر مي رسد اين بنا پيش از دوره صفويه نيز برپا بوده است. عده اي تاريخ بناي آن را به دوران تيموري نسبت مي دهند. اين كاروانسرا در جنوب گرمسار و شمال شرق درياچه نمك واقع است.


دسته ها : سمنان
شنبه 23 7 1390 4:38 بعد از ظهر
X